We're going down under

Holiday part 2/ back to school

Deze week, woensdag om precies te zijn begon de school weer na een vakantie van 2 maand gehad te hebben. Zoals ik al eerder gezegd heb zou ik gaan kamperen met mijn hostfamilie op bribie Island. Dit was erg gezellig, maar het ging niet helemaal zoals gepland. Het is namelijk niet altijd zonning en graden hier, meestal wel hoor. Maar met kerstmis is het de gewoonte dat het zo'n 30 graden is met regen en wind. Niet echt fijn als je gaat kamperen dus. We hebben wat slapeloze nachten en hoofdpijn gehad omdat de wind zo'n kabaal maakte. Maar gelukkig was het overdag meestal gfewoon zonnig en lekker warm. Al was die wind er natuurlijk wel, al maakte die het minder warm wat wel weer fijn is.

We hebben niet heel veel gedaan op Bribie Island, gewoon een beetje rondgereden, lopen daar doen Australiers niet aan. We zijn vaak naar het strand geweest, al is naar het strand gaan hier 10 minuten in het water en weer naar huis gaan. Dit is dus heel anders dan de dagjes uit die wij in Nederland naar het strand plannen. Waar wij graag in de zon liggen om een kleurtje te krijgen blijven Australiers zo veel mogelijk uit de zon, dus je ziet een heleboel strandtentjes(hierin is het trouwens bloedheet).

We zijn niet alleen met het gezin gaan kamperen, maar echt met de hele familie van de kant van mijn hostmoeder. Aangezien we met best wel wat mensen op vakantie gingen is het misschien handig als ik even zeg met wie we gingen, vader, moeder, zusje, zus, tante, opa en oma. We hadden 1 tent, 1 caravan en 1 stacaravan. We hadden ook de boot meegenomen aangezien vissen een van de belangrijkste dingen voor Australiers is. Helaas was de wind dus zo slecht dat de boot nooit in het water geweest is aangezien het te gevaarlijk was.

Aan het begin van de vakantie kwam mijn gastopa naar me toe om te zeggen dat hij een enorm schip zag een strandje verderop want de haven van Brisbane was best wel dichtbij. De volgende dag gingen we dus vol goede moed heen om te kijken of we een vrachtschip of een cruiseschip konden vinden maar helaas. Net als de dag erna en de dag daarna hebben we geen enkel schip meer gezien. Ook hebben mijn gastopa en gasttante een dolfijn gezien toen ze aan het wandelen waren op de pier. De dagen erna ben ik dus iedere dag met hun meegelopen maar helaas de dolfijnen hebben we niet meer gezien. Ook werd mij verteld dat er zeekoeien in de zee bij het eiland waren maar ook die heb ik niet gezien. Al dacht mijn gastmoeder wel dat ze die gezien had, maar ze wist het niet zeker aangezien het ver weg was en maar een seconde.

Kerst draait hier vooral om het krijgen van de cadeautjes. Na een verschrikkelijke nacht werd ik in alle vroegte door Sandie wakker gemaakt omdat ze niet meer wilde wachten met het uitpakken van de cadeaus. Dus na 1,5 uur was iedereen eindelijk aangekleed en kon het uitpakken van de cadeaus eindelijk beginnen. Na de cadeaus was het tijd om te ontbijten en toen ging iedereen weer naar bed. Daarna was het tijd voor lunch, we hadden een simpele salade maar wel met kalkoen. Na de lunch werd er een kaartspel gedaan en gingen de meestel weer slapen en daarna was het tijd voor het diner. Dit was hetzelde als de lunch, maar we hadden een dessert bestaande uit een fruitsalade en schuimpjes. Het uitgebreide kerstdiner heb ik dus wel gemist, want wat is nou een kerst zonder uitgebreid buffet door mama gemaakt.

30 December hebben we alles ingepakt en zijn we naar de goldcoast vertrokken om bij de opa en oma te logeren tot en met 4 januari. Oud en nieuw was ook niet zoals verwacht. Iedereen ging namelijk al rond 9 uur naar bed op oudjaarsnacht, maar omdat ik graag het vuurwerk wilde zien, (en ik niet thuis mocht komen tenzij ik een foto van het vuurwerk had om aan mama te laten zien), zijn de tante en ik naar een heuvel gereden om het vuurwerk te bekijken. Mijn familie haat het om bij andere mensen in de buurt te zijn dus we zijn niet naar het strand gereden. Helaasd waren we te ver weg om het goed te kunnen zien. Maar wat ik toch wel het meest gemist heb zijn de oliebollen en nieuwjaarsrollen.

Verder zijn we nog naar een soort dinershow geweest genaamd The Outback Spectaculair. Dit was een show met paarden die een verhaal verteld over het leven van een paar mensen die in Australie geleefd hebben. Hoe het nou precies zat weet ik nog steeds niet, maar het was wel erg indrukwekken om te zien. Ook zijn we nog naar de film geweest omdat mijn gastvader graag starwars wilde zien in de goldenseats ofzo. Dit is een fancy zaal waar je in comfortabele stoelen zit en je hamburgers en patat kan bestellen. Omdat Sandie de film al gezien had en ik geen Starwars kijk zijn wij naar een andere film gegaan. Onze film was eerder afgelopen dus we gingen naar de speelhal, en meteen bij het eerste spel wat we speelden kregen we 500 tickets. Met de tickets kan je prijzen uitzoeken, maar alle 'leuke' dingen zijn een heleboel tickets waard dus we hebben geen prijs gewonnen.

We zijn ook nog een dagje naar Springbrook geweest, dit is een natuurgebied met watervallen en het is echt prachtig. je hebt een heleboel uitkijkpunten waar je echt heel ver kunt kijken en het is gewoon echt geweldig. Mijn gezin houd niet zo van lopen, dus ben ik met mijn gasttante naar de watervallen gaan lopen, het was een lange wandeling met veel trappen maar het was het meer dan waard. Al was het wel jammer dat het niet geregend had de afgelopen dagen want nu waren de watervallen niet zo groot.

Toen was het toch echt tijd om weer naar huis te gaan. Maar ook thuis heb ik me niet verveeld. Oke soms wel maar meestal niet. Ik ben veel bij vrienden geweest of we gingen uit voor lunch(het enige wat je hier eigenlijk kan doen). De dag voor Australia Day hadden we een feest bij een vriendin. ze heeft een dam bij haar huis dus ze maakte een glijban naar de dam. Dit was erg leuk en we bleven bij haar slapen. De volgende dag moesten we alles opruimen en daarna gingen we de verloren slaap inhalen want de volgende dag moesten we alweer naar school.

De eerste schooldag is hectisch, eerst kwamen we allemaal bij elkaar om alle belangrijke zaken door te nemen, en daarna moesten we met onze formteacher(een soort mentor) meegaan en die zou onze roosters uitdelen. Daarna begonnen de lessen weer zoals gewoonlijk. Mijn rooster is ongeveer gelijk gebleven, ik heb alleen BCT(Business Communication and Technologies) ingeruild voor Tourism.

Maandag: Aardijkskunde, Kunst, Wiskunde, Engels

Dinsdag: Fashion, Fashion, Mentorles, Aardrijkskunde

Woensdag: Aardrijkskunde, Wiskunde, Kunst, Kunst

Donderdag: Engels, Engels, Wiskunde, Toerisme

Vrijdag: Toerisme, Toerisme, Mentorles, Fashion

Vrijdag na school hadden we het jaarlijkse swimmingcarnival van school. Iedereen is opgedeeld in 4 verschillende huizen en je moet/mag wedstrijden zwemmen. Dit begon om 4 uur en het eindigde pas om 8 uur omdat zoveel mensen meededen. Natuurlijk deed ik ook mee. Verassend genoeg heb ik ook nog eens 2 wedstrijden gewonnen. De 50m schoolslag en de 50m rugslag, met beide ben ik eerste geworden. Helaas ben ik niet de winnaar van mijn jaarlaag geworden, ik ben tweede.

Nu zijn jullie weer op de hoogte, sorry voor alle spellingsfouten, ik ben het Nederlands al aan het verleren denk ik... Het helpt natuurlijk ook niet dat het al donker is en ik heel veel te vertellen heb. Ik probeer weer meer te schrijven, maar ik kan niks beloven!

Veel liefs,

Loes

Reacties

Reacties

Alex

Hi Loes,

Wat een lang verhaal zeg. En wat interessant om te horen hoe kerst en oud en nieuw down under beleefd wordt. Het is inderdaad nogal een verschil met hoe wij het "upper above" doen.
Ook het schoolsysteem zit anders in elkaar dan in NL: wat een ander profiel/vakkenpakket zeg.
Je NL is trouwens nog prima hoor: dus maak je daarover geen zorgen.
Veel plezier nog tijdens je laatste maanden in Australië.
Tot je volgende verhaal!

Groeten,

Alex

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active